25 January 2013

BELAJAR DARI BAWAH =)

Assalamualaikum and salam sejahtera semua =)

well as we know, anak dara specially mesti and WAJIB belajar masak... so i have several tips for us to follow... but this does not meant aku ni terer bab bab masak... but kita sama sama mula dari bawah okay =)

aku bukan nak ajar korang memasak.. tapi skill.. cara yang aku belajar start dari bawah... apa yang aku belajar dari mak kesayangan aku since aku form 1... *even aku duduk hostel but it does not meant aku tak kene belajar masak*

first of all, korang tak payah nak belajar masak yang susah susah... okay aku buat point la ye senang nak baca =D


  • tengok cara mak korang ke bibik ke ayah ke masak... perhatikan 1st thing yang diaorang buat masa masuk dapur...
  • kalau nak belajar, toksah belajar yang complicated... belajar yang basic...example belajar kupas bawang putih, bawang kecik besar, kentang and yang lain lain... 
  • belajar cara nak potong sayur... contoh kacang buncis kalau nak goreng lebih cun potong serong....
  • kalau kobis pulak kene buang 1st layer if baru beli dari pasar... sebab commonly 1st layer ni tak sesuai nak masak...
  • belajar pilih ikan kat pasar... belajar nama nama jenis ikan... then belajar jugak ikan ape yang sesuai untuk masak apa... contok ikan parang sedap kalau masak lemak cili api yang kaw kaw !
  • then belajar tengok ikan tu segar macam mana... contoh ikan cencaru nak tahu dia segar ke tak tengok kat bawah ingsang dia tu.. kalau merah means ikan tu fresh.... kalau pucat tu tak berapa segar...
  • pastu belajar siang ikan... ade certain ikan nak siang tu leceh... contoh ikan keli... ade part yang kita kene buang.... 
  • siang ikan ni agak payah sikit pada mulanya.... lama lama okay jee... tangan luka tercucuk tulang tu semua normal lah... sikit je tu... letak minyak gamat hilang la luka...
  • then bila dah tahu yang basic semua... 1st thing benda yang kita as perempuan kene belajar masak is GORENG GORENG... ni bukan kes "goreng" macam time exam okay...
  • means kita belajar goreng ikan.... goreng ayam... goreng ikan bilis....
  • sebabnya nak goreng ni kena ada cara... kita kena make sure air cucian tu kita tos kan dulu... sebab air campur dengan minyak akan terletus letupan manja... 
  • jangan risau lah kalau minyak terpercik kat tangan ke muka ke .... sebab tu semua normal untuk mereka yang baru belajar masak... 
  • api gas tu pulak tak boleh besar menyala macam kat tepi pantai tu... hangus lahh ayam ke ikan korang nanti... ni bukan BBQ okay...
  • kalau nak ikan ke ayam goreng korang cepat masak, make sure api tu sederhana tak besar tak kecik...
  • sebab kita nak isi dalam ayam or ikan tu masak.... so api kene lah cun...
  • haaa lupa pulak nak mention.... GORENG TELUR... ni kalau korang tak pass... please lah mantapkan... 
  • tak kesah lah telur dadar ke... telur setengah masak ke telur masak suku suku ke... scramble ke telur rebus ke... telur mata lembu ke mata kerbau ke mata unta ke suka hati korang lahh...
  • most important is korang tahu cara nak goreng telur supaya ia tak HANGUS !
  • nak rebus telur pun kene tahu jugak macamne... jangan lupa letak garam sikit...
  • masak nasi .... okay ni penting okay... 
  • masak air tu kalau tak tahu please lah shamed of yourself....
  • bila korang dah mantap yang basic.... baru lah korang move on yang masak mudah mudah...
  • contohnya ayam masak merah, ayam kicap, ikan masak 3 rasa.... kira jenis yang simple...
  • bila dah pass masak yang mudah... baru lah masak yang susah.. bukan susah cuma memerlukan kesabaran... contohnya masak rendang tapi guna ayam kampung....
  • ayam kampung tu kene lah make sure dia empuk... as we know, ayam kampung ni liat... tapi sedap..
  • then belajar lah masak kari.... masak lemak.... masak segala apa lahh...
  • kene make sure jugak tahu masak sayur... sayur rebus ke goreng ke belacan ke... belajar slow slow okay...
  • seingat aku, aku belajar masak sayur dulu baru masak nasi... HEHEHE =D


* kita perempuan kena lah belajar masak dari sekarang...

* belajar masak semua jenis masakan sebab kita tak sure suami kita yang SAH tu suka makan apa...

* macam aku taip atas sekali tu... kalau malas tahap gaban sekali pun... duduk dapur and tengok cara mak korang masak... 

* insyaAllah perasaan nak masak tu akan datang dengan sendirinya....

* tak kesah lah masak cara barat ke timur ke selatan ke utara ke yang penting is KITA BELAJAR...

* kita kene tahu cara lain jugak... means cara masak air guna cerek biasa bukan guna heater.... ha belajar jugak cara pakai kayu api....

 *bukan apa.... kita tak tahu sapa mak mertua kita.. kot kot dia nak test kita masak cara lama... ha no ones know kann...

* so make sure kita dah ready lah.... mak mertua ni banyak types... ada yang jenis tak kesah tapi takkan kita nak mak mertua kita tengok kita dengan pandangan yang biasa kann...

* ada yang jenis tegur depan depan... haaa malu tu tahan la ye... sila tebalkan muka... HAHA

* ada jugak jenis yang depan okay tapi belakang mengata... siap cerita dengan kawan kawan dia.. MALU OK... okay mudah mudahan tak dapat yang ni.. HAHA

*  apa apa pun moh ler kita belajar dari sekarang kan... 

 BAK KATA UAI.... TAKPE TAK PANDAI MASAK... YANG PENTING RAJIN MASAK... PRACTICE MAKES PERFECT KAN....

contohnya hari ni masak sayur terlebih garam, esok kurangkan garam... betul tak ?

aku pun still proses belajar.... aku pun student macam korang... aku pun belum kahwin... aku pun NAK MINTAK MAAF kalau ada yang tak betul.... =)

INI SEMUA UNTUK DIRI KITA JUGAK, BUKAN UNTUK SAPA SAPA * ayat jurulatih aku *

^ ladies, please lah nak kahwin tu korang pandai lah masak sikit sikit... tak pro takpe... belajar please... aku jadik malu bila ada cerita yang sampai telinga aku GATAL NAK KAHWIN MUDA TAPI MASAK HAMPEH ^

saya malu kawan kawan. apatah lagi yang kahwin muda tu sebaya saya..... marilah kita mantapkan diri sendiri =)

 MAAF KALAU  SAYA SILAP SEPANJANG IDEA IDEA MEREPEK NI KELUAR 
^_^
I AM STILL LEARNING....

2 comments:

Note: only a member of this blog may post a comment.